Ihned potom co vstanu potřebuju kávu! Není to ani tak o tom, že bych potřebovala kofein, je to prostě můj rituál. 🙂 Káva s mlékem po ránu je něco, co nastartuje můj den. Bez kávy by mé ráno nebylo ono. Prostě by mi něco chybělo a to hodně! Svou snídani a hrnek s kafem dávám dost často na Instagram, a tak se taky stalo, že se nakupilo pár dotazů, jak to vlastně s tou kávou mám já, když kojím. Rozhodla jsem se tedy, že vám o mé lásce k tomuto moku sem napíšu. 🙂

Když se na těhotenském testu objevily dvě čárky, ihned jsem věděla, že musím dohlédnout na své stravování a také na to co piju. Že se v těhotenství nesmí pít skoro žádný alkohol, to je jasný, ale jak je to s kávou? Káva se v minulosti těhotným ženám prý zakazovala. Tradovalo se, že plod by mohl růst pomaleji anebo by jej kofein z kávy mohl nějak poškodit, přinejhorším by kofein mohl vyvolat i potrat.

Já jsem kávu nepila do poloviny těhotenství. V prvním trimestru jsem se vyhýbala totiž skoro všemu, co by mohlo mít třeba jen malý náznak negativního účinku na miminko a to jen proto, že jsem se bála, aby bylo všechno v pořádku. Od 20. týdne jsem si však připadala jistější a navíc jsem začala chodit na předporodní kurz, kde nám lektorka říkala, že 2 kávy jsou naprosto v pohodě, stejně jako občásná deci vína či malé pivo. A tak jsem se přestala bát a navrátila jsem se ke kávě. Pila jsem však pouze jedno kofeinové denně, většinou ráno a navíc s velkým podílem mléka. Pokud jsem měla chuť na kafe i odpoledne volila jsem capuccino či latte buď z ristretta, kdy se prý nestačí uvolnit tolik kofeinu anebo bez kofeinu. Ale je pravdou, že bezkofeinové kávy jsou chemicky ošetřeny, což taky není nic zdravého. Vím pouze o kapslích od Nespresso, kde je káva zbavována kofeinu prý pouze vodou. A vzhledem k tomu, že já kávovar na kapsle od Nespressa mám, tak jsem střídala právě kofeinovou a bezkofeinovou kávu. Podle všeho však 2 šálky kávy denně v těhotenství ničemu neublíží.

No a jak je to se mnou a kávou teď? Je to vlastně úplně stejné jako v těhotenství. Kofeinovou kávu piji hned ráno k snídani a piji většinou pouze 1 šálek denně. Pokud mám chuť na kávu odpoledne, volím kávu bez kofeinu. Do kávy si přidávám hodně mléka a piju ji co nejdříve po kojení, aby se kofein v mém těle vstřebal, než začnu kojit znovu. Nejvíce kofeinu v těle prý je po hodině od vypití kávy, tudíž se snažím vyvarovat se toho, abych v tu dobu kojila. Podle informací, které jsem si však přečetla jsou klidně i 3 šálky denně v pohodě a miminku nijak neubližují. Já 3 kávy za den však nikdy moc nepila, takže mně většinou bohatě stačí jen jedno ranní kafe. Natálku mé pití kávy nijak neovlivňuje, schválně jsem zkoušela chvíli kofeinovou kávu nepít a den byl v podstatě stejný, jako kdybych si hrnek kafe dala. Rozhodně nespí lépe když kafe nepiju a naopak. 🙂 Není ani nervózní či něco jiného. Někde jsem si dokonce četla, že kofein pro miminko začíná být problém, až po vypití 8 a více káv. To mi však už přejde jako extrém a docela velká závislost na kofeinu.

Podle mne se kávy těhotné a kojící maminky nemusí vůbec bát a vyhýbat se jí. Těhotenství není za trest, aby žena nemohla po 9 dlouhých měsíců téměř nic, co měla před otěhotněním ráda. Ale je důležité chovat se s rozumem a určitou mírou. Jedna, dvě kávy denně podle mne miminku opravdu neublíží. 🙂 A pokud se kofeinu bojíte, tak pijte capuccino či latté z ristretta, jak už jsem zmiňovala výše. 🙂 Těhotenství i kojení zdar! 😀

promo-image