Před nějakou dobou jsem se vás na Instagramu ptala, zda by vás zajímalo, jak plánuji několikadenní nákupy či svůj jídelníček při kojení a sešlo se více kladných odpovědí. A konečně jsem si na to našla chvilku čas. 🙂

Musím se přiznat, že jsem nikdy moc nebyla ten typ člověka, co by si rád plánoval dny dopředu.

Ráda jsem jednala z minuty na minutu, podle nálady i své chuti. Jenže s miminkem se takto úplně žít nedá a nějaký plán, ačkoliv ne všechno naplánovat jde, je potřeba, kór u jídla. 🙂 Když jsem Natinku měla doma chvilku, mé dny byly jeden velký chaos, to platilo i pro mé stravování. Snědla jsem to, co bylo zrovna po ruce, na vaření jsem vůbec neměla čas, takže jsem dost často končila s pečivem, jogurtem, banánem, sušenkami či čokoládou, které jsem snědla hodně, opravdu hodně! 😀

Chtěla jsem však, vzhledem k tomu, že jsem plně kojila a stále kojím, aby můj jídelníček byl pestrý, pravidelný a zdravý. Přecejen vše co sním a vypiju dostává do svého tělíčka i Natálka. 🙂 A tak začalo mé plánování.

Jak to tedy vypadá? Některý volný večer v týdnu (podle toho, kdy je potřeba doplnit stav naší lednice), vytáhnu oblíbené kuchařky (na kreativitu mi teď moc času nezbývá :-D) a začnu je prohlížet. Pokud mě zaujme některý recept, zapíšu si jeho název a použité suroviny, název kuchařky, číslo stránky (to abych ten recept rychle našla žejo :-)) a jedu dál. Takto pokračuji až do té chvíle, kdy mám vymyšleno cca 5 obědů a 5 večeří, přičemž některé recepty mohou být stejné na oběd i na večeři. Dost často totiž večer uvařím jídlo a zbyde nám i na druhý den na oběd.

Vždy se snažím, aby recepty byly opravdu různorodé a nutričně vyvážené.

Aby jeden obsahoval například kuřecí maso, druhý hovězí, třetí byl třeba vegetariánský a čtvrtý obsahoval rybu. Stejně tak se snažím, aby se k jednotlivým jídlům střídaly přílohy. Jednou rýže, podruhé těstoviny či noky, potřetí brambory nebo batáty a tak dále. 🙂 A naopak mi jde o to, aby recepty neobsahovaly nic, co by mohlo být v rozporu s kojením – například česnek, luštěniny, zelí… Snídaně a svačiny jsou každý týden dost podobné nebo stejné, takže u těch problém s vymýšlením nemám. 🙂

Poté, co mám recepty vymyšleny, sepíšu si svůj jídelníček na několik dní dopředu a všechno jídlo pak objednávám přes Internet, což mi upřímně dost ulehčuje život! 😀 Není pravidlem na kolik dní jídelníček je, ale snažím se jej většinou vytvořit na 5, převážně všedních dnů, protože o víkendu chodíme často na jídlo ven, takže tam funguje trošku jiný režim. 🙂

Sepsaný jídelníček však nevypadá tak, že bych si rozepsala jídla na jednotlivé dny. Například, že v pondělí si dám na snídani tohle, na svačinu onohle a podobně. Tento styl mi totiž vůbec nesedí. Kdykoliv jsem si to naplánovala takhle konkrétně, tak nastalo to, že jsem měla chuť jíst úplně něco jiného. Teď to tedy dělám tak, že si do sešitu napíšu jednotlivé denní chody a u toho si vedle nechám několik řádků na které napíšu jednotlivé tipy na snídaně, dopolední svačinu, oběd, odpolední svačinu a večeři. Takže to vypadá nějak takto.

Jídelníček 15. – 19.1.2018

Snídaně: míchaná vajíčka, celozrnné pečivo, rajče

                 bílý bio jogurt, banán, musli

                 smoothie – banán, avokádo, rostlinné mléko, chia semínka

                 volské oko, šunka, celozrnné pečivo, paprika

                 celozrnná kaiserka, Lučina žervé, paprika

Dopo svačina: bílý bio jogurt, banán

                           banán, čokotela

                           cottage, rajče

                           Shake It (rozpustný nápoj, který obsahuje sušené ovoce, obiloviny, vlákninu)

Oběd: salát s pečenou cuketou, vejce, avokádo, pečivo

            salát z rukoly a polníčku s pečenou dýní, avokádem a mozzarelou, celozrnná kaiserka

            kuře v krémové hořčičné omáčce, rýže basmati

            pečený lilek s Teriyaki marinádou, batátové hranolky

            paprikový guláš z hovězího zadního, bramborové noky

Odpo svačina: cottage, zelenina, chia semínka

                           hrst ořechů

                           Skyr natur

                           Latté (ano káva s plnotučným mlékem je už plnohodnotná odpolední svačina :-))

Večeře: pečené kuře, nádivka, vařené brambory

              kuře v krémové hořčičné omáčce, rýže basmati

              pečený lilek s Teriyaki marinádou, batátové hranolky

              paprikový guláš z hovězího zadního, bramborové noky

              salát z rukoly a polníčku s pečenou červenou řepou, fetou a vlašskými ořechy

No a pak podle chuti jednotlivé chody v určitý den kombinuji podle toho, na co mám zrovna chuť. Jídla si pak aspoň zhruba zapisuju do aplikace na mobilu s názvem Kalorické tabulky, abych věděla, zda jsou jednotlivé dny kaloricky vyvážené a pokud ne, snažím se to další den napravit. 🙂

Tento systém asi není pro každého, ale mně naprosto vyhovuje. Na papíře mám tipy na jednotlivé jídla, v lednici a spíži mám vše nakoupeno a pak mi jen stačí kouknout se ráno do sešitu a vybrat si to, na co mám zrovna největší chuť. Nemusím tímto zdlouhavě přemýšlet, co si dneska zrovna dám na snídani, což je pro mě kór po ránu dost náročná aktivita. 😀 Nemám navíc výčitky, že jsem „nesplnila“ nebo pozměnila některý den, kdy si dám oběd či svačinu někde ve městě. Navíc od té doby, co takto své stravování plánuji nebyl jediný den, kdy bych se vyloženě zanedbala a pořádně se nenajedla. 🙂

Doufám tedy, že vás tento článek inspiroval a určitě mi napište, jak plánujete několikadenní nákupy či svůj jídelníček vy. 🙂

promo-image